lördag 24 april 2010

Böcker och trädgårdsfix

Jag läser "Tusen skärvor tillit" och furundras över hur väl Helena Von Zweighbergh fångar undertonerna som finns mellan huvudpersonerna. Det gör det nästan väl jobbigt att läsa boken för man känner igen sig i tankarna och beteendet hos dem.... Igår kväll var jag på Biblioteket och lyssnade på henne när hon presenterade sina böcker. Hon berättade med inlevelse och inspirerande ordval och gjorde mig sugen att läsa mer av henne. Jag som hade bestämt mig för att plöja igenom "Tusen skärvor tillit" för att sedan aldrig mer öppna en bok av henne igen. Men hon fångade mitt intresse genom den bakgrundberättelse hon gav om varje bok. Jag tror hon får en chans till.

Annars är jag fortfarande inne i en deckarfas och slukar den ena efter den andra. Det är härligt när man hittar en författare som man tycker om. Jag förstår inte hur jag ska hinna jobba när det finns så många böcker som drar i mig. Som bara väntar på att bli lästa!

Idag har jag klippt mina äppelträd. Jag gjorde det utan trädgårdsmästare bredvid och jag klarade det! Det var inte svårt alls. Det svåraste var att våga klippa första grenen! Solen värmde skönt så jackan åkte av. Grenarna rispade mina armar och jag klättrade högre och högre. Till slut var det bara att samla in riset och skynda in för den plötsliga skur som kom. Aldrig har väl kaffet smakat så bra!

3 kommentarer:

  1. Halloj! Jag blev lite nyfiken. Vilka deckare är du läser nu?
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Slukar Mari Jungstedts böcker. Har plöjt Camilla Läckbergs i höstas. Ska läsa Arne Dahls sedan och Anna Janssons. Fick tips om Dödergök av Katarina Wennstam så den har jag lånat nu men inte hunnit börja i än. Har du några bra tips? Kram och krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Mari Jungstedts gillar jag också. Tipsar om Karin Wahlberg och Viveca Sten också. Jättetrevliga med "sidohistorior" som löper genom alla böckerna.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera