lördag 18 september 2010

Missunnsamhet

Vad är det som händer med människor i en pressad och stressad situation? Kanske inte så konstigt att det gick att påverka människor så lätt i ex. andra världskriget? När man inte ens kan hjälpa varann att utvecklas och uppmuntra till att prova på nya utmaningar i det dagliga livet... Jag förstår inte missunnsamheten och inskränktheten jag har fått bevittna den här veckan. När det kollektiva ska värnas om så att det förhindrar människan att få uppleva något nytt! När det egna jaget känner sig så hotat att man uppmanar andra att göra saker som inte för något gott med sig. Och varför gör dessa människor det? Vart finns den egna självinsikten då? Att människor är så lättpåverkade att det sunda förnuftet bara flyger iväg. Beteendet hindrar personlig utveckling och sprider ännu mer negativa vibbar... Den nedåtgående spiralen blir bara större och större. Vad säger dessa människor sedan - när det är försent? "Jag förstod inte vad jag gjorde... Jag visste inte vilka konsekvenser det skulle få..."

Hur räddar man någon som inte verkar vilja bli räddad? Jag ror och ror men jag tar in vatten....

2 kommentarer:

  1. En olustig situation, verkligen. Jag tycker att jag känner igen den från länge sedan. Då vill jag helst hålla mig utanför om det går. Bäst är ju att "väcka" de andra, vad håller vi på med?
    Hoppas det blir lugnare!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Man kan ju inte ro åt andra...bara öka förståelsen för att de måste agera om de är rädda om sin framtid. Du gör vad du kan men kan bara ta ansvar för dig och ditt! Insikt är grunden men om man inte har den eller väljer att inte ta ansvar blir det svårt.
    Kämpa på ändå, det kan vara värt det!

    SvaraRadera