lördag 19 mars 2011

En sötbehovens dag....

Idag är det en hemsk dag, matmässigt alltså. Jag är så sugen på allt som jag inte ska äta att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Har inte känt ett sånt här sug efter allt sedan januaris början. Försöker analysera vad jag har gjort annorlunda idag men vet inte riktigt vad det kan vara.

Trött i både kropp och hjärna efter en jobbig vecka och en för tidig morgon igen. S har fotbollsträning på lördagar så det är stressmorgon som gäller varannnan lördag. Åt mellanmål som jag skulle under träningen och sedan lunch. Nu fikar vi, jag med kaffe och pulvermjölk och en knäckemacka med mjukost på. Absolut inga fel men visst hade jag hellre velat haft sonens kolakakor. Ikväll blir det kyckling i currysås och ris och broccoli förståss. Ingen måltid utan grönsaker, oftast varma nu för tiden. Hoppas man gör allt rätt med vitaminer och järn. Ris går bra trots att en del som gjort operationen har problem med det efteråt. Hittills har jag inte upptäckt något som jag inte tål och det känns bra.

Idag är en konstig dag! Fast samtidigt skön nu när fotbollen är avklarad. Sonen är nöjd med att kolla på film och jag har slappat med en ny pocketbok. Ute borde man vara och njuta av solen men jag är nöjd med att se fåglarna äta och busa med varann vid fågelbordet.

Längtar efter ett glas rödvin men har bestämt mig för att spara det till påsk och låta mina nya matvanor sjunka in ytterligare i hjärnan. Det är ju bara 6 veckor sedan operationen men det känns som det var evigheter sedan jag gjorde den. Jag lever fortfarande väldigt mycket i nuet och är oerhört fokuserad på måltider. Vad/hur/när/hur mycket snurrar hela tiden runt i huvudet och ärligt talat kan jag bli lite trött på det. På onsdag ska jag på mitt första återbesök och det ska bli spännande att höra vad sjukvården har att säga. Jag har många frågor angående mat så jag tror jag ska försöka få komma till dietisten också för hittills har sjuksköterskorna bara hänvisat till dem när jag har frågat sådant.
Tv-programmet som gick förra veckan var tyvärr lite skrämselpropaganda för den som eventuellt har operationsplaner och det tycker jag är synd. Men en sak kan jag hålla med om och det är att det är dålig uppföljning på alla psykologiska orsaker till dåliga matvanor osv. Dessutom skiljer sig inte den här "sjukdomen" från andra: Man måste själv ställa frågorna och kraven!

Hörde Carola sjunga den här på "Let's Dance" igår och gamla minnen gör sig påminda. Men Barbra Streisand och Donna Summers version är inte helt fel heller:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar